• +48 (91) 43 37 240

Współpraca z Francją 2009-2010

Od 28 do 30 października 2010 roku gościliśmy w szkole 16-osobową grupę młodzieży francuskiej z Paryża.

Nasi goście, wspólnie z uczniami klasy 3d i  młodzieżą niemiecką z Eggesin, przed przybyciem do grodu Gryfa zwiedzili stolicę naszych zachodnich sąsiadów – Berlin. Zaprzyjaźnieni ze szkołą  francuscy koledzy przebywali w Szczecinie bardzo krótko, a program ich pobytu był bardzo bogaty i urozmaicony. O jakiejkolwiek nudzie nie mogło być mowy.

W piątek rano po smacznym śniadaniu w hoteliku Elka-Sen Francuzi spotkali się z naszymi uczniami w auli, gdzie wspólnie ,,poszukiwali” francuskich nazw na określenie wybranych atrakcji turystycznych na Miejskim Szlaku Czerwonym. Później szlak ten zwiedzili pieszo. Po południu, korzystając z ładnej pogody, Francuzi udali się na szczeciński Cmentarz Centralny. Zainteresowali się  naszymi  pomnikami historycznymi, szczególnie Krzyżem Katynia. Atmosfera cmentarza w przeddzień 1 listopada wywarła  na nich ogromne wrażenie. Nie narzekali, kiedy pieszo ulicami naszego miasta wzdłuż Wojska Polskiego, Piotra Skargi dotarli do Parku Kasprowicza, a stamtąd udali się na kolację do naszego szkolnego hoteliku.

Spacer po mieście był dla naszych gości doskonałą okazją do poznania atrakcyjnych pod każdym względem zakątków stolicy zachodniopomorskiego, a dla tych którzy znali miasto wcześniej do zaobserwowania zmian, jakie w nim zaszły, bo jak powiedział pan Filip, który od kilku lat przyjeżdża do Szczecina z francuską młodzieżą, nasze miasto zmieniło się na korzyść. W sobotę przed wyjazdem zdążyliśmy odwiedzić planetarium w Muzeum Narodowym, pokonaliśmy jedynie 177 schodków i … byliśmy wśród gwiazd!

Nasi goście odjechali, mamy nadzieję, że wspólnie spędzone chwile na długo pozostaną w ich pamięci.

Do zobaczenia już wkrótce! W kwietniu 2011 roku odwiedzi nas kolejna grupa młodzieży z zaprzyjaźnionej szkoły z Paryża. A już niedługo, 14 listopada 2010 roku, przyjeżdża kolejna grupa młodych Francuzów z Gironde, czas rozpocząć przygotowania.

Od 19 do 26 maja 2010 roku 12 naszych uczniów pod opieką p. Jakuba Pleskacza przebywała we Francji realizując projekt „Paryż jakiego nie znamy”. W czasie pobytu w Paryżu młodzież zwiedziła m.in. katedrę Notre Dame, zamek Chambord, dzielnicę Marais, Francję w miniaturze, Luwr, Wersal z ogrodami, Saint Denis. Płynąc po Sekwanie podziwiali zabytki od strony wody. Po zakończonym projekcie, w którym również uczestniczyła młodzież niemiecka z Eggesin powstanie przewodnik po Paryżu w trzech wersjach językowych: polskim, niemieckim i francuskim.

Od 17 kwietnia 2010 roku w naszej szkole realizujemy kolejny trójstronny projekt polsko-niemiecko-francuski. W tym roku temat przewodni to: „Portrety słynnych sportowców drogą do integracji młodzieży trójkąta Weimarskiego”. W spotkaniu bierze udział młodzież niemiecka z Eggesin oraz francuska z Saint-Denis, no i my ZS nr 8.

W związku z aktywnością wulkanu na Islandii Francuzi mieli problemy z przylotem, ich samolot, został odwołany (tak jak wszystkie inne loty w Europie). Ale… przyjechali do nas dwoma małymi autobusami i spóźnili się tylko 1 dzień. Dziękujemy.

W ramach tym razem sportowego projektu odbyły się na udostępnionym nieodpłatnie przez miasto stadionie przy ulicy Litewskiej zawody lekkoatletyczne, graliśmy tam też w piłkę nożną, byliśmy na kręglach. Nasza młodzież doskonale nawiązuje kontakt z gośćmi, porozumiewając się w językach, których uczy się w szkole: angielskim, niemieckim i francuskim. A to najważniejszy krok do przyjaźni i bliskich kontaktów, bez których projekt nie miałby szans powodzenia.

Ze względu na tragiczne wydarzenia pod Smoleńskiem, zmuszeni byliśmy zmienić program spotkania. W niedzielę młodzież zwiedzała Cmentarz Centralny, zapaliła znicze przy Krzyżu Katyńskim. W poniedziałek, dla upamiętnienia ofiar katastrofy lotniczej z 10 kwietnia, młodzież z Niemiec, Francji i Polski wzięła udział w Biegu Przyjaźni Polsko-Niemiecko-Francuskiej, minutą ciszy oddała hołd ofiarom oraz delegacje poszczególnych państw złożyły wiązanki kwiatów i zapaliły znicze u stóp pomnika Jana Pawła II.

Od 27 do 30 października gośćmi naszej szkoły była 30 osobowa grupa młodzieży z Francji. Przyjazd do Polski zorganizowało stowarzyszenie MONPHI, którego jednym z celów jest umacnianie więzi państw trójkąta weimarskiego (Polska, Niemcy, Francja) m.in. poprzez spotkania młodzieży.Nasi goście to wielokulturowa grupa, są w niej uczniowie o różnym kolorze skóry, dużą grupę stanowią muzułmanie. Wśród Francuzów jest Michał, który urodził się w Paryżu, ale jego rodzice pochodzą z Polski. Michał mówi po polsku, co było zaskoczeniem dla naszych uczniów.

W ramach pobytu uczniowie francuscy poznali historię powstania muru berlińskiego, a następnie fakty związane z jego zburzeniem. Mur berliński stal się metaforą wszelkiego rodzaju fobii, lęków tkwiących w człowieku i oddzielających go od innych. Młodzi Francuzi i  towarzyszący im uczniowie pierwszej klasy o profilu lingwistycznym mieli okazję przekonać się, że inny nie znaczy gorszy, czy zły. Spotkanie to było okazją do budowania przyjaznej, otwartej i tolerancyjnej postawy wobec drugiego człowieka. Jest to 4 grupa francuska goszcząca w naszej szkole. Jak powiedział Filip (opiekun Francuzów), który po raz drugi przyjechał do  Szczecina, nasze miasto  jest piękne i atrakcyjne turystycznie, toteż planuje przyjazd kolejnej grupy młodzieży z Francji. Czy warto poznawać innych? Oczywiście! Przekonali się o tym nasi uczniowie, którzy najpierw gościli młodych Francuzów, a później, w maju, podziwiali uroki  Paryża.